Vanhustenviikkoa vietetään 4.-11.10. teemalla Onni on vanheta. Myönnän, että yllä kirjoittamani otsikon mukaisesti ensimmäinen mietteeni oli, onko todella näin.

Pyöritän neljättä vuotta omaa kotihoitoyritystäni. Näiden vuosien aikana olen saanut tutustua pitkälti yli sataan vanhukseen, heidän omaisiinsa ja elämäänsä ylipäätään. Tämän kokemukseni pohjalta näen, että yhteiskuntamme on jakaantunut hyväosaisiin vanhuksiin ja huonompiosaisiin vanhuksiin.

On heitä, joilla on välittäviä omaisia ympärillään ja taloudellisia mahdollisuuksia ostaa itselleen palveluja tarpeidensa ja toiveidensa mukaan: kotihoitoa, kotipalvelua, siivousapua, kävelylenkkiseuraa. On heitä, jotka voivat tilata kauppakassin kotiovelle ja heitä, joita omaiset vievät kauppa- ja apteekkireissuille sekä mahdollistavat matkustamisen lähisukulaisten luo toiselle puolelle Suomea. On heitä, joilla on mökki, lomaosake tai hyvät sijoitukset sekä lapsenlapset, jotka tuottavat suurta iloa vielä vanhuusvuosina. Heitä, joilla toimintakyky on säilynyt ihmeellisen hyvänä, vaikka ikä kolkuttelee lähellä sataa vuotta. Heitä, joista huolehditaan ja välitetään joka päivä. Heitä, joille todella on onni vanheta, kun elämässä on kaikki mahdottoman hyvin.

Ikävä kyllä näiden vuosien aikana olen kohdannut runsaasti myös niitä vanhuksia, joilla elämän täyttävät huolet, kivut, yksinäisyys ja taloudellinen ahdinko. Heitä, joilla ei ole säästöjä, ei omaisia, ei puolisoa, ei ketään. Heitä, jotka eivät pääse lääkärille kunnalliselle puolelle usean viikon jonotuksesta huolimatta ja heitä, joilla ei ole varaa yksityislääkärin vastaanottoon. Heitä, jotka uupuvat kotona läheisensä omaishoitajana saadessaan vain pari päivää kuukaudessa lepoaikaa. Heitä, väliinputoajia, jotka todetaan kunnallisella puolella ”liian hyväkuntoisiksi” saamaan kotihoidon palveluja, mutta joilla ei ole varaa kustantaa yksityistä apua. Heitä, jotka sairaalaan joutuessaan kirjoittavat meidät kotihoidon hoitajat lähiomaisen kohdalle, koska ketään muuta ei ole. Heitä, joiden vuoksi me usein taistelemme saadaksemme heille apua kotiin, arkeen ja yksinäisyyteen. Heitä, joille haetaan erilaisia tukia ja avustuksia, koska muutama kymppi kuukaudessa voi tehdä merkittävän suuren muutoksen arjessa.

Suomalaisen terveydenhuollon ja yhteiskunnan ylpeydenaihe on aina ollut julkinen terveydenhuolto ja julkisin verovaroin pyörivät koulut, hammashoidot, terveyskeskuspalvelut ja muut instanssit, jotka tukevat elämänpolulla vauvasta vaariin. Valitettavasti tässä neljän vuoden aikana niin kovin moni näistä palveluista on tuntunut menevän heikompaan suuntaan, ja ihmisten eriarvoistuminen alkaa näkyä niin lapsissa kuin vanhuksissakin. Se on hirmu surullista. Se on asia, joka pitäisi korjata mahdollisimman pian ja mahdollisimman hyvin. Yhteiskunnan arvo punnitaan siinä, miten se pitää huolta heikoimmistaan.

Viimeiset 15 vuotta minua on kyselty mukaan kunnallispolitiikkaan. Sinä päivänä, kun päätän lähteä, tiedän täysin, mitkä asiat omalla agendalistallani tulevat olemaan.

Mitä meistä jokainen voi tehdä oman onnellisen vanhuuden eteen? Realistisesti: säästää rahaa, ylläpitää omaa henkistä jaksamista sekä fyysistä toimintakykyä. Ylläpitää ihmissuhteita, jotka tuovat elämään onnellisuutta ja iloa. Jumpata muistia, valita portaat hissin sijaan, selvitellä ajoissa omia taloudellisia asioita ja tehdä valtuutuksia sellaiselle henkilölle, johon luottaa hädän hetkellä. Kaikkea ei toki elämässä voi ennakoida, mutta niin kovin usein sairastuminen tulee kuin salama kirkkaalta taivaalta ja laittaa kaiken uusiksi. Silloin on apua siitä, että on ehtinyt joskus ennakoida asioita edes vähän.

Mitä meistä jokainen voi tehdä toisen onnellisen vanhuuden eteen? Tarjota apua naapurin yksinäiselle vanhukselle käymällä kaupassa tai apteekissa hänen puolestaan. Leipoa omenapiirakan ja viedä sen yksinäisen vanhuksen ovelle. Jäädä juttelemaan hetkeksi toisen ihmisen kanssa. Antaa omaa aikaa ja apua. Pitää huolta omista vanhemmista, isovanhemmista tai muista suvun vanhuksista. Soittaa ja kysellä kuulumisia. Viedä lapsenlapsia kylään, hankkia kotiin apuvälineitä, auttaa arjen pienissä askareissa tai ilahduttaa yllätysvisiitillä. Ostaa omalle äidille, isälle tai isovanhemmalle kotiin palveluja, joilla tuetaan toimintakyvyn säilymistä ja omassa kodissa selviämistä sekä ehkäistään yksinäisyyttä silloin, kun omaiset ovat kaukana. Moni asiakkaistamme ilahtuu suunnattomasti ihan vain siitä, että pääsee kanssamme kävelylle ulos tai saa kahvikupposen ääressä kertoa rauhassa, mitä tänään kuuluu. Turvapuhelimen hankinta omalle vanhusläheiselle on sekin yksi suurimmista rakkaudenteioista, mitä voi tehdä, sillä voi pelastaa paljon, jopa toisen hengen.

Liityin viime keväänä sosiaalisessa mediassa Naapuriapu-nimiseen ryhmään, jonka kautta pääsin muutaman kerran auttamaan vieraita ihmisiä, jotka olivat taloudellisessa tai muussa ahdingossa johtuen vallitsevasta korona-tilanteesta. Itselle jäi hirmu hyvä mieli, kun ojensi ruokakassin sitä tarvitsevalle.

Hyvä tuo hyvää, sanotaan. Uskon tähän vahvasti. Meistä jokaisella on mahdollisuus vaikuttaa jossain määrin siihen, millainen onni on vanheta – meille itsellemme, läheisillemme ja yhteiskunnallisesti.

Pidä huolta läheisistäsi – ja itsestäsi!

<3 Taija

Mukavaa alkusyksyä! Toivottavasti kesäsi oli antoisa, aurinkoinen ja rentouttava. Itse työskentelin suurimman osan kesästä ja toisin kuin alunperin ajattelin, oma loma-aikani jäi tänäkin kesänä melko vähäiseksi. Odotankin tulossa olevaa syyslomaani ja kaunista ruskaa. 🙂 Sinänsä olen onnellinen siitä, että meillä kaikilla on töitä tänä epävarmana vuonna riittänyt.

Kesän aikana teimme asiakkaiden kanssa monen monta ulkoilureissua. Auringosta, lämmöstä ja jäätelöistä nautittiin urakalla, kun se oli mahdollista.

Minulla on ilo kertoa, että henkilökuntamme on kesän aikana kasvanut mukavasti ja myös palvelumme tulevat tämän syksyn aikana laajenemaan. Olemme kuunnelleet saamaamme asiakaspalautetta sekä kehittäneet toimintaamme yhdessä ideoiden ja uudenlaisia palveluja pohtien.

Tässä muutamia esimerkkejä siitä, miten pystymme palvelemaan jatkossa yhä suurenevaa asiakaskuntaamme entistä paremmin:

  • Hoitajan puhelinpalvelut käynnistyvät syyskuussa. Idean takana on ajatus siitä, että voimme palvella asiakkaitamme myös etänä silloin, kun kotikäynti ei ole asiakkaalle tarpeellinen tai esimerkiksi taloudellisesti mahdollinen niin usein kuin hän toivoisi. Tutun hoitajan piristävä ääni puhelimessa tuo iloa päiviin ja turvallisuuden tunnetta siitä, että joku soittaa huolehtiakseen voinnista, lääkkeenotosta tai yleisistä kuulumisista, erityisesti, jos omaiset ovat kaukana. Korona-aikana, kun osa asiakkaista ei toivo niin tiheitä kotikäyntejä, mutta kaipaa arkeen juttukaveria ja turvaa, puhelinpalvelun kautta tavoitetaan asiakas ja voidaan tarpeen mukaan järjestää päivystysluonteinen kotikäynti, jos huolen aihetta ilmenee.
  • Digitaaliset senioripalvelut tuovat senioriasiakkaillemme mahdollisuuden oppia uutta internetistä: hakea tietoa, tehdä ajanvarauksia, ottaa videopuheluita omaisille, tutustua erilaisiin virikemateriaaleihin, tehdä muistijumppaa jne. Hoitaja opastaa asiakasta hänen toivomissaan asioissa sovitusti.

  • Terveystapaaminen kotona antaa mahdollisuuden terveydenhoitajan tai sairaanhoitajan rauhalliseen kotikäyntiin, jossa kartoitetaan asiakkaan terveydentilaa, keskustellaan hyvinvointiin vaikuttavista tekijöistä, tarkistetaan lääkitysasioita ja otetaan pikatestejä. Samalla voidaan tarkistaa myös mm. lähinäkö. Asiakas saa hoitajan kautta apua mm. painonhallintaan, ravitsemukseen, uneen sekä sosiaaliseen terveyteen liittyen. Tarvittaessa tähän voi yhdistää myös esim. muistitestauksen. Sekä minä että osa muista hoitajistamme olemme tehneet elämässämme satoja terveystarkastuksia. En koskaan kyllästy puhumaan ennaltaehkäisyn merkityksestä – vanhustyössäkin se on äärettömän tärkeä asia.

Iloinen henkilökuntamme jatkaa kasvamistaan. Kesän aikana meillä aloittivat työt vastaava sairaanhoitaja Heli, sairaanhoitajaopiskelija Eeti sekä lähihoitajaksi pian valmistuva Seidi. Syyskuun alussa saamme joukkoomme lähihoitaja-Tiian. Tervetuloa mukaan moniammatilliseen ja innostuneeseen tiimiimme!

Heli
Kuva: Kuvitelmia
Eeti ja Seidi
Kuva: Kuvitelmia

Loppukesän kääntyessä syksyyn elämme jälleen mielenkiintoisia aikoja yleisen maailmantilanteen vuoksi. Tämä vuosi on ollut meille, kuten kaikille muillekin, erilainen ja ajoittain haastava. Kaikessa toiminnassamme joka päivä pyrimme minimoimaan kaikki riskit, työskentelemään ammattitaitoisesti ja tiiminä asiakkaidemme hyvinvoinnin parhaaksi. Tavoitteemme on selvitä haastavasta ajanjaksosta mahdollisimman mallikkaasti ja hyvää yleistä ilmapiiriä ylläpitäen, sekä henkilökunnan kesken että asiakkaiden kanssa.

Kaunista syksyä & hyvää vointia sinulle! <3

Taija

Valtaosa kotihoidosta yleisesti ottaen painottuu kotisairaanhoitoon, hoivatyöhön ja kotiapuun. Alusta lähtien olen halunnut tarjota asiakkaillemme myös mahdollisuutta preventiiviseen eli ennaltaehkäisevään toimintaan yhä suuremmassa määrin. Se tarkoittaa käytännössä kaikkea sitä toimintaa, millä ylläpidetään asiakkaan toimintakykyä, edistetään terveyttä ja huolletaan hyvinvointia. Sitä kutsutaan myös kuntouttavaksi työotteeksi. Sille pitäisi olla aikaa ja mahdollisuuksia kaikessa asiakastyössä, mutta valitettavan monesti resurssit ovat ihan valtakunnallisesti niin pienet, että vain välttämättömyydet hoidetaan.

Joskus kuulee siitä, kuinka asiakas ei ole ollut vielä ”tarpeeksi sairas” päästäkseen kotihoidon asiakkaaksi. Tämä on harmillista, sillä mitä aikaisemmin kotiin otetaan apua, sitä pidempään asiakas yleensä pienemmillä avuilla selviää. Parasta sairaanhoidon ja kalliiden hoitokustannusten ennaltaehkäisyä on riittävän aikainen ja laadukas terveydenhoito.

Eri asiakkaille nämä ennaltaehkäisevät ja hyvinvointia lisäävät asiat voivat tarkoittaa hyvin erilaisia keinoja tukena arjessa. Ne voivat olla ihan pieniä arkisia valintoja tai pitkäkestoisia kuntoutussuunnitelmia isommilla tavoitteilla. Omista asiakkaistamme suurin osa on 80-90-vuotiaita eli merkittävän iäkkäitä, mutta heidän toimintakykynsä on hyvin vaihtelevaa. Osa pärjää vielä lähes kokonaan ilman apuvälineitä, ja muisti leikkaa terävänä kuin partaveitsi. Silloin pyrimme tukemaan tätä omatoimisuutta mahdollisimman pitkälle. Osan kotiin on hankittu apuvälinepalvelusta arkea helpottamaan mm. sängynlaitoja, tukikaiteita, rollaattoreita ja nostovälineitä, jotta asiakas säilyttäisi omatoimisuuden arjen askareissa tuetusti.

Työssämme pyrimme aina asiakkaan omatoimisuuden aktivointiin ja osallistamiseen. Siihen, että löydämme asioita, jotka ilahduttavat, innostavat, saavat tarttumaan toimeen ja palkitsevat.

Iloitsen aina suuresti siitä, kun asiakkaat ja omaiset antavat meille niin sanotusti vapaat kädet toimintamme ja kotikäyntiemme suunnitteluun. Silloin lähdemme liikkeelle siitä, mitkä ovat asiakkaan tarpeet ja toiveet ja millä keinoin me ammattilaiset suosittelemme, että asiakkaan toimintakykyä ylläpidetään. On fakta, että meillä on ihan eri mahdollisuudet lähteä virkistämään ja kuntouttamaan asiakasta, jos käytössä on puolen tunnin sijaan kaksi tuntia.

Yksi parhaista keinoista tukea toimintakykyä ja lisätä mielenvirkeyttä on säännöllinen ulkoilu. Moni ikäihminen on saattanut asiakkaaksi tullessaan luopua ulkoilusta lähes kokonaan kaatumisen tai yksinäisyyden pelossa ja viettää sisällä jopa monta kuukautta. Erityisesti tänä haasteellisena keväänä ulkoilu on ollut koko ajan läsnä asiakkaidemme arjessa osana taisteluamme koronaepidemian aiheuttamaa ahdistusta vastaan. Se on ollut mielestäni äärettömän tärkeää!

Ulkoilu mukavassa seurassa ja kiireettömässä ilmapiirissä virkistää mieltä, ylläpitää sekä aerobista että lihaskuntoa ja pitää ihmisen osana ympärillä toimivaa yhteiskuntaa, kun ei jäädä yksin neljän seinän sisälle. Auringon lisääntyessä ihminen nauttii ulkona myös hyvän annoksen d-vitamiinia. Kauhistuin keväällä, kun kuulin, että osa ihmisistä oli ihan todella ottanut kirjaimellisesti ohjeen pysyä sisätiloissa koko ajan. Jos emme pääsisi kuukausiin viemään asiakkaitamme kävelylle ulos, heidän toimintakyvystään olisi vain rippeet jäljellä enää syksyllä. Emme tietenkään ole vieneet ketään ruuhkaisille paikoille, mutta kävelypolulla on saanut ihan rauhassa nauttia kevään etenemisestä ja lisääntyvästä auringosta.

Osa asiakkaista on huonommassa kunnossa eikä ulkoilu välttämättä aina onnistu enää edes rollaatorin tai pyörätuolin kanssa. Silloin voidaan ottaa avuksi parveke ja kuvitella retkeä luontoon parvekekukkien lomassa jäätelöä syöden. Jos kunto sallii, voidaan tehdä pientä tuolijumppaa. Kotona voidaan lukea yhdessä päivän lehtiä, tehdä sanaristikoita tai muuta muistijumppaa ja keskustella aiheista maan ja taivaan väliltä. Voidaan leipoa pullaa, pelata muistipeliä, ottaa videopuhelu omaiselle tai rullata hiukset kauniisti. Voidaan tuoda eläinystävämme kylään ilahduttamaan. Koiran hoitaminen tunnetusti laskee verenpainetta, mutta sen hetkellinenkin vierailu asiakkaalla ja sormien liu´uttaminen turkin läpi tuottaa hyvää mieltä ja iloa. Koiralle on turvallista kertoa kaikenlaisista tunteista.

Tänäkin kesänä aiomme viedä asiakkaitamme nauttimaan irtojäätelöstä, nuuhkimaan mansikkatilan huumaavaa mansikantuoksua ja ihailemaan kaupungin kukkaistutuksia. Olemme luvanneet myös saattaa vanhat ystävykset yhteen pihakahvien muodossa, kun paljastui, että molemmat ovat meidän asiakkaita. <3

Mielestäni hirmu tärkeää on muistaa, että ihmisen elämä on arvokas sen jokaisessa vaiheessa. Alusta loppuun pitäisi olla sallittua ja mahdollista nauttia jokaisesta päivästä niissä rajoissa, kun se on mahdollista. Tehdä asioita, joista nauttii, itse tai toisen avustuksella. Olennainen osa kaikkea ennaltaehkäisevää terveydenhoitoa, kuntoutusta ja hoitotyötä ylipäätään on toivo. Se on puskuri, joka kuljettaa eteenpäin silloinkin, kun ollaan vähän myrskyissä tai karikoissa. Meidän hoitotyön ammattilaisten tehtävä on ruokkia sitä toivoa.

Jos kaipaat apukäsiä omaan tai lähiomaisesi arkeen, ota meihin yhteyttä! Onnellista ja aurinkoista alkavaa kesää!

<3 Taija

Kuvat julkaistu asiakkaiden luvalla.

Kutsumus ohjasi hoitajapolulle

18 vuotta sitten istuin sairaalasängyn laidalla ja pidin häntä kädestä kiinni, kun hän lähti tästä todellisuudesta jonnekin, missä ajattelen olevan kaunista ja rauhallista.

Muutama viikko mummon kuoleman jälkeen kuoli myös isomummoni. Läheisten kuoleman kohtaaminen oli minulle käännekohta, jonka johdosta pari viikkoa myöhemmin sain päähänpiston kesken luennon ja päätin lopettaa matkailualan liiketoiminnan opintoni siihen hetkeen. Ala ei ollut tuntunut alun perinkään omaltani ja nyt vahva intuitio ohjasi minua tekemään muutoksen suuntaani. Ajattelin, että elämä on lyhyt ja arvokas ja se pitäisi käyttää siihen, että suo omat voimavaransa asioihin, jotka kokee merkityksellisiksi. <3

Kuin sattumalta huomasin lehdessä ilmoituksen, jossa haettiin vanhusten päiväsairaalaan hoitoapulaista. Siltä seisomalta soitin ylihoitajalle ja puhuin itseni työhaastatteluun. Taisin aloittaa työt jo seuraavana päivänä. Olin tosi innoissani! Siitä alkoivat myös useat alan opinnot.

”Arvaas kuka?” pyysi asiakkaamme kirjoittamaan, kun kuuli, että saa kuvansa blogiin. 🙂 Kuva julkaistu asiakkaan luvalla.

Omien arvojen ja intuition varassa

18 vuoden aikana on tapahtunut paljon ja hoitoalalla olen nähnyt ja kokenut kaikenlaista. Vahva omaan  intuitioon luottaminen ja hetken mielijohteesta toimiminen on ohjannut minua aina. Välillä impulsiivinen hetkeen tarttuminen on ollut hyvä asia ja tuonut mukanaan paljon hienoja asioita, uusia haasteita, ihania työkavereita, avartavia opintoja. Välillä olen kompastunut omaan kovaan vauhtiini ja meinannut uuvuttaa itseni tai joutunut kyseenalaistamaan tekemiäni valintoja. En ole koskaan pelännyt sulkea entistä ovea takanani, kun olen avannut uuden. En ole koskaan myöskään suostunut toimimaan omaa etiikkaani ja arvojani vastaan. Olen irtisanoutunut vakituisesta työstä neljästi ja aina luottanut vahvasti siihen, että elämä kyllä kantaa ja ohjaa ja minä pärjään.

Ensimmäistä kertaa Ikääntyvien messuilla edustamassa vuonna 2017 Taija ja Tarja.

Vahva kutsumus ohjasi minua silläkin hetkellä, kun päätin perustaa oman yritykseni nyt tasan kolme vuotta sitten. Olin haaveillut yrittäjyydestä jo monia vuosia, mutta en koskaan ollut ajatellut, että minusta tulisi kotihoitoyrittäjä ja esimies. Johtamis- ja kehittämisopintojeni toisena päivänä esitelty yrittäjyyskurssi osui sillä hetkellä suoraan siihen, mitä olin etsinyt ja löysin sitä kautta ihan uuden mahdollisuuksien maailman. Olen yhä hirmu kiitollinen opettajille, jotka uskoivat minuun ja mahdollisuuksiini, vaikka rehellisyyden nimissä en täysin tiennyt, mitä tästä yrityksestä tulee edes siinä vaiheessa, kun allekirjoitin perustamispapereita.

Moni asia matkallani kohti yritykseni 3-vuotispäivää on ollut oman intuitioni, sen hetken mahdollisuuksien ja sattumien sekä kenties johdatuksen summaa. On vaadittu paljon rohkeita ratkaisuja, sitkeää työntekoa, horjumatonta uskoa ja luottamusta ja välillä myös väsymyksen kyyneleitä. Omien rajojen asettaminen on tullut opittua kantapään kautta. Koko maailmaa ei voikaan pelastaa, vaikka haluaisi.

Hoitajamme Virpi on tuonut iloa asiakkaille mm. rullaamalla heidän hiuksiaan. <3
Myös Virpin koira Saimi on toivottu vieras asiakkailla.

Vastapainoksi olen saanut lukuisia ihania ihmisiä ympärilleni niin yrityksen taustajoukkoihin kuin hoitajatiimiin, mahtavia yhteistyökumppaneita, ikimuistoisia yhteisiä hetkiä ideoinnin, kehittämisen ja onnistumisten lomassa sekä tärkeimpänä, aivan ihanan asiakaskunnan, jonka vuoksi me tätä yritystä pyöritämme. <3

Kuva on esiapukoulutuksesta, jonka koko henkilökunta suoritti kevättalvella. Meille on tärkeää ylläpitää osaamistamme kaikin tavoin. Kuten kuva kertoo, päivä oli myös hauska. 🙂

Yritys työllistäjänä tässä hetkessä

Kaksi ja puoli vuotta sitten syksyllä saadessani ensimmäiset asiakkaani, minulla oli toiveena se, että saisin kahdeksan vakioasiakasta. Olin laskenut, että se riittäisi turvaamaan minulle työtä ja elättämään perhettäni. Tuntui hyvin onnelliselta joka kerta, kun uusi asiakas tuli yrityksen palvelujen piiriin ja sain kokea onnistumisia työssä, josta tuli hetkessä minulle kutsumus.

Geronomimme Pipsa vastaa sosiaalipalveluistamme ja Niina toimii näytteenoton ykköshenkilönä.
Kuluva kevät on tuonut meille entistä enemmän terveyspalveluasiakkaita. Mm. verikokeita otetaan lähes päivittäin. Näytteenottovastaavamme Niina on ottanut hienosti lennossa vastaan kaikki uudet asiakkaat!

Työ ikääntyvien parissa oli merkillisellä tavalla paluuta juurille sinne, mistä kaikki 18 vuotta sitten alkoi, vaikka olinkin siinä välissä tehnyt vuosia töitä myös lasten ja nuorten parissa. Ikäihmisten hyvinvoinnin lisäämisestä ja arjen ilon sekä merkityksellisen sisällön tuomisesta vanhusten elämään tuli yrityksen keskeinen ideologia. Halusin olla taistelemassa ikääntyneiden yksinäisyyttä vastaan ja toivoin löytäväni ympärilleni ihmisiä, jotka uskoivat kanssani kiireettömyyteen, ennaltaehkäisyyn ja aitoon läsnäoloon. Esimies minusta tuli puolivahingossa, kun toiminta alkoi kasvaa. Yhteisöllisyyden edistäminen on ollut vahva osa meidän toimintaa koko ajan: seniorikerhon lisäksi olemme järjestäneet asiakkaillemme juhlia ja kohtaamisia koko ajan.

Kotihoidon koiraystävät ovat tärkeitä ja kovin odotettuja vieraita ikääntyville asiakkaillemme. Kuvassa Jennin koira Vila.

Nyt, kaksi ja puoli vuotta myöhemmin, meillä on noin 75 asiakkuutta ja yritykseni maksoi viime kuussa palkkaa yhteensä 10 henkilölle. Olen kiitollinen, onnellinen ja ylpeä siitä, että olen luonut tyhjästä yrityksen, joka on omalta osaltaan luonut työpaikkoja kotikaupunkiini ja mahdollistanut ikäihmisten laadukkaiden kotihoitopalvelujen tuomisen koteihin. Ilmaiseksi en ole saanut mitään, mutta kovan uurastuksen myötä olen saanut luotua jotain ihanaa. <3

Työn iloista arkea: Tehokkaat puuhanaiset Jenni ja Niina toimistopalaverissa talvella.

Ympärilläni on korvaamattoman ihana hoitajatiimi ja voin luottaa jokaiseen työntekijääni 110-prosenttisesti. Koska haluan pitää kiinni työntekijöistäni ja kehittää yritystäni, yritys mahdollistaa myös työntekijöiden ammattitaidon kehittämisen ja työnkuvanmuutokset. Oma roolini muuttuu koko ajan merkittävästi, kun vastuu kasvaa. Se on samalla haikeaa ja innostavaa. Työntekijöiltäni saatu palaute lämmittää mieltä kovasti. Tämän haasteellisen kevään mittaan on ollut palkitsevaa kuulla heiltä, että olen johtanut työyhteisöä hyvin ja että kanssani on mukava tehdä töitä. <3

Maaliskuussa meillä aloitti työt lähihoitaja Jenna, joka on päässyt mainiosti mukaan iloiseen porukkaamme. Jenna on osoittanut olevansa aktiivinen ja innostunut.

Haasteesta toiseen

Jokaiseen yrittäjyysvuoteen on sisältynyt omat haasteensa. Ensimmäisen vuoden haaste oli löytää asiakkaat ja saada toiminta tukevalle pohjalle, jotta irtisanoutuminen kunnallisesta vakiovirasta ei olisi ollut turha riski. Toisen yrittäjyysvuoden haaste oli erittäin työläs ja kallis osakeyhtiömuutos, jonka myötä yrityksen piti käydä lupahakemusbyrokratia läpi uudelleen kokonaisuudessaan ja maksaa uudelleen kaikki lupamaksut.

Kuva on Tehy-lehden joulukuussa julkaisemasta lehtiartikkelista ”Omannäköistä jälkeä”, jossa minua haastateltiin yrittäjyydestäni kotihoidossa.

Kolmannen yrittäjyysvuoden haaste on koronaviruspandemia, jonka totaalisia vaikutuksia omaan yritystoimintaani en tätä kirjoittaessani vielä tiedä. Toistaiseksi se on aiheuttanut yritykselle mittavat lisäkulut, pakottanut sulkemaan kovasti toivotun seniorikerhomme sekä tuonut paljon ylimääräistä huolta ja työtä minulle, joka olen vastuussa kaikesta toiminnasta. Ajoittain tilanne on tuntunut hyvin raskaalta. Toisaalta se on tuonut mukanaan myös uusia asiakkaita, jotka ovat tarvinneet apua akuutissa tilanteessa. Tällä hetkellä tärkeintä on pyrkiä pitämään sekä hoitohenkilökunta että asiakaskunta terveinä ja hyvinvoivina, jotta selviämme tästä mahdollisimman pienin vaurioin. Kaikki muu saa nyt odottaa. Päivä kerrallaan mennään kohti kesää ja toivotaan parasta.

Virpi ja Taija jäätelötauolla viime kesänä. Sitä odotellessa taas! 🙂

Kävin isäni kanssa hiljattain keskustelua yrittäjyydestä. Hän perusti aikanaan oman yrityksensä juuri 90-luvun laman alla. Ajat olivat haasteelliset silloinkin, mutta siitäkin selvittiin ja niin selvitään tästäkin. Siihen minulla on vahva usko.

Yritykseni viettää siis 1.5.2020 3-vuotissynttäreitä. Olin ajatellut juhlistaa tätä järjestämällä kotihoidon asiakkaillemme vappujuhlat. Koska se ei vallitsevassa maailmantilanteessa tässä hetkessä onnistu, kehittelemme parhaillaan uutta suunnitelmaa asiakkaidemme ilahduttamiseksi.

Kevään myötä joukkoomme on liittynyt osa-aikaisesti myös reipas terveydenhoitaja Minna.

Haluan lopuksi kiittää kaikkia läheisiäni, työyhteisöäni – niin heitä, jotka ovat taustalla kuin heitä, jotka ovat päivittäin läsnä – sekä ihanaa yrittäjäkollegaani Katjaa Jalkahoitola Jalkakeitaalta kaikesta rinnalla kulkemisesta ja äärettömän tärkeästä vertaistuesta näinä vuosina. <3 Tämä on meidän kaikkien oma firma.

Katja ja Taija vappujuhlissa uusien toimitilojen avajaisissa 2019.
Taija ja Katja kehittämispäivällä 2019 Aulangolla.

Hyvää vointia teille kaikille ja lämmin kiitos, että kuljette mukanamme! <3

<3 Taija

PS. Blogia saa kommentoida alle ja minulle voi aina lähettää palautetta myös sähköpostitse taija@terveydelle.fi

Haastavassa keväässä ihaninta on ollut ulkoilu kauniissa kevätsäässä. Sekä asiakkaista että hoitajista. Kuva julkaistu asiakkaan luvalla.

Uuden työntekijän etsiminen joukkoomme on aina mielenkiintoista ja mahdollisuuksia täynnä. 😊On mukavaa pohtia, millaisen työkaverin saamme, kuka joukkoamme tulee täydentämään ja millainen työhistoria ja osaaminen hänellä on. On aina ilahduttavaa löytää sellainen henkilö, joka tuo tiimiimme jotain uutta, mistä hän voi ammentaa meille muille.

Kerta toisensa jälkeen olen tullut surulliseksi siitä, että kotihoidolla on yhteiskunnassamme sanana kurjan negatiivinen kaiku. Työnhakijat ovat kertoneet vaihtaneensa kotihoidosta aiemmin pois, koska ovat väsähtäneet jatkuvaan ylikuormitukseen ja liikoihin vaatimuksiin tai todella huonokuntoisiin asiakkaisiin. 😥 Viimeksi tänään kävin keskustelua aiheesta. Tämä on kovin surullinen juttu eikä varmasti houkuttele tulevaisuuden nuoria alalle.  Työssä jaksaminen on tärkeää.

Meiltä kysytään välillä, onko työmme kauheaa juoksemista paikasta toiseen niin, ettei ehdi kellekään jutella tai onko se kauhean raskasta. No ei se ole.

Meidän työ ei ole ihan perinteistä kotihoitoa, vaan vaihtelevampaa. Asiakkaamme ovat pääsääntöisesti itse maksavia asiakkaita, jotka ostavat meiltä palvelut, mutta ensisijaisesti he ostavat meiltä aikaa. Aikaa olla läsnä, apuna, tukena ja turvana. Autella jokapäiväisissä asioissa, mutta myös yksinäisyyden torjumisessa, mukavan yhteisen tekemisen löytämisessä, kuntoutumisessa. Terveydenhoidossa, kotiaskareissa, asioinnissa.

Kotikäyntimme kesto vaihtelee puolesta tunnista jopa neljään, miten asiakas toivoo. Kukaan meillä ei joudu juoksemaan hirveällä vimmalla paikasta toiseen ja pääsääntöisesti ruokataukoon on varattu aikaa tunnin verran.

Asiakkaamme ovat yleisesti ottaen melko hyvän toimintakyvyn omaavia. Meillä ei ole raskaita nostoja työssä eikä kukaan asiakkaistamme ole vuodepotilas. Kaikki osaavat kommunikoida ja useimmat liikkuvat vielä omin voimin tai apuvälinein melko hyvin. Yksi 9-kympin ylittänyt vielä pyöräileekin lenkkejä. Muutama heistä käyttää whatsappia ja pari on facebookissakin. 😊 Aika monella on terävä muisti, vaikka toki muistisairaita asiakkaitakin meillä on paljon.

Tottakai meidän työssä kohdataan myös raskaita hetkiä. Asiakkaat ovat sairaita, ajoittain yksinäisiä, kipeitä, väsyneitä, joskus kiukkuisiakin. Joskus olemme itsekin väsyneitä. Mutta kuten yksi työntekijöistä viime viikolla totesi, joka päivä on kiva tulla töihin. 💗 Tätä toivoisimme kaikille.

Hyvä hoitotyön ammattilainen, joka haaveilet kiireettömästä ja vaihtelevasta työstä ihanan asiakaskunnan sekä toisiaan tukevan, iloisen tiimin parissa, tule meille töihin. Tarjoamme sinulle mahdollisuuden kehittää työyhteisöäsi, vaikuttaa työnkuvaasi sekä tehdä työsi rauhassa, asiakaslähtöisesti ja sydämellä.

Hakemukset taija@terveydelle.fi

Tarkemmat ajankohtaiset työpaikkailmoituksemme löydät osoitteesta www.mol.fi .

Iloista maaliskuuta!

Taija

Hiljattain sain vieraan, kun toimistoon piipahti kahville eräs omainen, jonka vanhemmat olivat meidän lähes ensimmäisiä asiakkaitamme. Molemmat menehtyivät arvostettavassa yli 90 vuoden iässä viime vuonna, ja se jätti pitkäksi aikaa myös onton aukon meidän arkeemme. Niin tottuneita olimme ajaa hurauttamaan kaupungin laidalle, missä he asuivat ihanassa maalaisidyllissä.

Omainen kertoi yhä kiitollisena, miten helpotimme heidän arkeaan ja mahdollistimme asiakkaiden asumisen oman kodin rauhassa lähes loppuun asti. Yhteistä matkaa kuljettiin yli puolitoista vuotta ja yhteyttä pidettiin tiiviisti viikottain myös omaisten kanssa. Luopuminen tuntui myös minussa itsessäni, sillä aloittaessani työt heidän kanssaan olin vielä yrittäjyyteni alkupolulla. Keittelin asiakkaille aamupuuroa ja vein heitä ulkoilemaan tietämättömänä, mitä tulevat pari vuotta toisivat tullessaan. Silloin mielessä oli vain ajatus siitä, että työllistän itseni ja voin omalta osaltani olla mukana luomassa hyvinvointia, lisäämässä iloa ja mahdollistamassa laadukasta palvelua kotona, joka on monelle meistä pyhä ja rakas paikka. Tuntuu erityisen ihanalta kohdata yhä heitä, jotka tulevat kiittämään, halaamaan ja juttelemaan, kertomaan kuulumisia, vaikka yhteistyömme on päättynyt. Osa tätä työtä kun on aina luopumisen haikeus.

Terveydenhoitajamme Jenni ja näytteenottovastaavamme Niina iloisessa marraskuisessa palaverissa.

Vuosi 2019 oli meille huikea. En olisi etukäteen koskaan osannut aavistaa, mitä kaikkea se tuokaan tullessaan. Vuosi oli äärimmäisen työntäyteinen, ajoittain haastavakin. Toimintamme on koko ajan kasvanut ja henkilökuntamäärä tuplaantunut. Yritys on käynyt läpi haasteellisen ja työllistävän osakeyhtiömuutoksen ja aloittanut erilaisia yhteistyöprojekteja. On pyöräytetty käyntiin meidän ikioma seniorikerho, joka on tuonut paljon iloa ja yhteisöllisyyttä yksinäisille vanhusasiakkaillemme sekä henkilökunnalle! <3 On muutettu uusiin tiloihin ja lisätty palveluja. On retkeilty asiakkaiden kanssa mansikkatilalla, järven rannassa, taidenäyttelyissä. On autettu arjessa, kuljettu rinnalla tutkimuksissa, tutustuttu, itketty, naurettu, halattu ja luotu uutta. On juhlittu syntymäpäiviä ja tehty haikeaa luopumistyötä. <3 

Tehy-lehti 12/2019 julkaisi 3-sivuisen jutun meidän toiminnasta. Lämpimät kiitokset toimittajalle ja kuvaajalle!

Alan ammattijärjestön Tehy-lehden juttu meistä kuluvana syksynä oli kunnia-asia. Sain haastattelussa paitsi kerrottua meidän tekemästämme palkitsevasta työstä kotihoidon parissa, myös nostettua esiin ikäihmisten yksinäisyyden, joka on mielestäni yksi aikamme suuria haasteita. Se, että tulemme noteeratuksi valtakunnallisella tasolla, on iso kiitollisuuden ja ilon aihe. Työn ohessa ollaan myös opiskeltu geronomiksi ja muistihoitajaksi ja laajennettu ammattitaitoamme.

Kaksi ja puoli vuotta yrittäjänä on takana, niin paljon olen matkalla oppinut ja kokenut ja yrityksen toiminta koko ajan laajentunut, mutta tärkein on ja pysyy; se, että haluamme palvella asiakkaitamme kiireettömästi ja lämminhenkisesti, edistää hyvinvointia ja tuoda iloa arkeen! <3 Vuosi on osoittanut sen, että kovalla työllä voi saada aikaan hienoja asioita. Meidän työyhteisö on yksi iso kiitollisuudenaihe itsessään. Siinä jokaisella on oma, arvokas paikkansa. Tiimityömme on saumatonta ja työntekijöiden saama lämmin palaute ilahduttaa jatkuvasti minua esimiehenä.

Senioripikkujouluissa riitti naurua ja iloisia hetkiä. Kuvassa hoitajamme Niina sekä opiskelijamme Son ja ihanat laulajatytöt.

Vuosi 2019 huipentui Senioripikkujouluihin, jotka järjestimme asiakkaillemme. Kyseessä oli ilmainen tapahtuma, jonne kuljetimme asiakkaamme heidän kodeistaan. Meillä oli esiintymässä viulisti, kitaristi ja koululaisten kuoro, tarjolla oli jouluisia herkkuja ja Joulupukki piipahti tuomaan lahjan jokaiselle. Sillä hetkellä, kun useampi asiakkaista kyynelehti ja kiitteli tapahtumasta, tiesin, että kaikki oli vaivan arvoista! Meillä oli mahtavaa! 🙂 Koska seniorikerhon suosio on koko ajan kasvanut, jatkossa minibussi kuljettaa asiakkaamme kerhoilemaan kerran kuussa.

Senioripikkujoulujen alla tontut tekivät ahkerasti työtä toimistolla kutsujen ja joulukorttien sekä -lahjojen parissa. Kuvassa mukana hoitajamme Virpi ja Pipsa sekä opiskelijat Susa ja Elina.

Uusi vuosi tuo tullessaan iloisia muutoksia ja uusia seikkailuja myös meille. Jatkamme toimintamme hallittua kasvattamista panostaen edelleen siihen, mistä aikanaan yksin aloitin. Kiireettömyyteen, laatuun ja hyvinvoinnin edistämiseen. Toivotamme myös lämpimästi tervetulleiksi kaikki uudet asiakkaat sekä uudet työntekijät. Jos etsit läheisellesi kotihoidon palveluja, ota yhteyttä meihin!

Tänään työt meillä aloittaa myös uusi palvelupäällikkömme Anne Maaninka. Lämpimästi tervetuloa joukkoomme!

Marraskuussa 2019 meillä oli ilo olla ensimmäistä kertaa mukana Hyvinkään Yrittäjien gaalassa, jossa teemana oli 20-luku. Mukanani yhteistyöjalkahoitolamme jalkahoitaja Katja.

Toivotamme teille kaikille ihanaa, onnellista ja elämysrikasta uutta vuotta 2020! <3 Blogikirjoituksen ohessa muutama kuvamuisto viime vuodelta. 🙂

<3 Taija

Työyhteisömme on viime viikkoina muuttunut astetta kansainvälisemmäksi työpaikaksi. Samaan aikaan kun meillä aloitti Vietnamista kotoisin oleva lähihoitajaopiskelija työharjoittelunsa, saimme taas myös uuden ulkomaalaistaustaisen asiakkaan, jonka kanssa kommunikoimme englannin kielellä. On mahtavaa tehdä työtä eri ikäisten asiakkaiden kanssa, joilla on hyvin erilaisia taustoja, se pitää tämän työn mielenkiintoisena ja rikastaa omaa ajattelua.

Kulttuurishokkeja ja iloisia yllätyksiä

On ollut mielenkiintoista vaihtaa ajatuksia sekä ulkomaalaistaustaisen opiskelijan että ulkomailta Suomeen tulleiden asiakkaidemme kanssa. Kun tulee Suomeen täysin erilaisesta kulttuurista, moni asia voi hämmentää ja ihmetyttää, mutta toisaalta myös yllättää erittäin iloisesti. Kiitosta on saanut paitsi syksyn kauniit värit luonnossa, myös se, että täällä autot pysähtyvät ja odottavat rauhassa, että jalankulkija ylittää tien.

Yksi positiivinen yllätys uudelle asiakkaallemme on ollut suomalainen terveydenhuoltosysteemi. Koska hän on kotoisin maasta, jonka väkiluku on yli sadan miljoonan, jokainen voi kuvitella, että ihmeteltävää riittää puolin ja toisin, sekä hoitajilla että asiakkaalla, kun maiden toimintatapoja vertaillaan.

Suomalaiselle hoitajalle on ollut järkyttävää kuulla asiakkailta, miten huonolla tolalla maailmalla voi perusterveydenhuolto olla. Myös naisen asema, perusteelliset ihmisoikeudet ja hoitotyössä potilaan oikeudet voivat tulla poljetuiksi pahasti maissa, jotka eivät ole samanlaisia sivistys- ja hyvinvointivaltioita kuin Suomi. Tarinat roskikseen hylätyistä vauvoista ja karuista sairaalaolosuhteista ovat saaneet mietteliääksi ja surulliseksi.

Suomalainen terveydenhuoltojärjestelmä yllättää maahanmuuttajan

Suomen terveydenhuoltojärjestelmä on yksi maailman arvostetuimpia, ja esimerkiksi neuvolajärjestelmä on hyvin ainutlaatuinen. Suomalaisella verotuksella on varmistettu, että esimerkiksi terveyskeskus tarjoaa asiakkaille omalääkärijärjestelmän, ilmaiset näytteenotot ja lapsille maksuttoman hammashoidon. Maksuttomilla neuvolakäynneillä seurataan sekä sikiön kasvua että äidin vointia läpi raskauden, synnytyksen ja varhaislapsuuden.

Koulu- ja opiskeluterveydenhuolto on jalkautunut lasten luokse kouluihin, ja terveyskeskuksiin on perustettu matalan kynnyksen ohjaus-, kohtaamis- ja neuvontayksiköitä. Myös koulutus on Suomessa pääosin ilmaista, mikä antaa tasaveroiset mahdollisuudet kouluttautumiseen.

Sairaalassa toimii päivystys, joka on auki vuorokauden ympäri, ja jossa saa hoitoa tasa-arvoisesti kaikki sinne tulevat potilaan taloudelliseen statukseen tai vakuutuksiin katsomatta. Löytyy erikoissairaanhoitoa, leikoa ja päikiä, kotiutustiimiä ja kotihoitoa.

Hyvää kotihoitoa Hyvinkäällä

Ikääntyvillä tai monisairailla ihmisillä on oikeus myös kunnallisiin kotihoidon palveluihin tietyin edellytyksin. Paljon tehdään yhteistyötä myös kunnan ja yksityisen palveluntarjoajan välillä, ja toisinaan yksityinen palveluntuottaja voi tulla asiakkaalle huomattavasti edullisemmaksi kuin kunnallinen.

Yksityisen kotihoidon palveluntuottajan, kuten meidän, sosiaalipalveluista on mahdollista saada kotitalousvähennystä tällä hetkellä jopa 2400€ vuodessa per henkilö, mikä on monelle ikäihmiselle suuri raha. Tällaisia sosiaalipalvelujen piiriin kuuluvia palveluita ovat esimerkiksi suihkutusapu, kauppa-asiointi, kotityöt ja ruokailuissa avustaminen. Lisäksi ikäihmiselle voidaan hakea Kelalta eläkettä saavan hoitotukea. Yhteiskunta auttaa ihmistä siis myös tällä tavoin.

Hyvää kotihoitoa tarjoaa sekä kunta että yksityiset toimijat, ja apua palvelujen hankkimiseen sekä tukien anomiseen on saatavilla myös meiltä täällä Hyvinkäällä. Täällä toimii esimerkiksi Ikääntyvien palveluohjaus, jonka kautta elämäntilanteeseen voi saada ohjausta ja tukea.

Ajoittain on hyvä muistuttaa itseään kaikista niistä eduista ja mahdollisuuksista, joita elämä Suomessa meille tarjoaa vauvasta vaariin. Paitsi laadukkaat terveydenhoito- ja sosiaali- sekä koulutuspalvelut, meillä on myös puhdas luonto, turvallinen asuinympäristö ja sananvapaus. Ne ovat meille perusasioita, mutta niistä on moni ulkomaalainen ihmeissään ja niin onnellinen, että ei enää omaan kotimaahansa niin ikävöikään. Vaikka epäkohtia löytyy, paljon on myös hyvin.

Silloin, kun saamme nauttia hyvästä palvelusta eri tahojen puitteissa, on myös hyvä muistaa kohdistaa kiitokset niille henkilöille, jotka sen ansaitsevat. Ja iloita myös pienistä asioista arjessa!

Iloa viikkoosi!

<3 Taija

Täällä lähihoitaja ja geronomiopiskelija Pipsa kirjoittaa ensimmäistä kertaa yrityksen blogiin. Lähdin peruskoulun jälkeen opiskelemaan lähihoitajaksi sillä ajatuksella, että suuntautuisin opinnoissani lasten ja nuorten osaamisalaan. Opintoihin kuuluvan hoidon ja huolenpidon harjoittelujakson jälkeen ikäihmiset kuitenkin valloittivat sydämeni täysin. Suuntauduin lähihoitajaopinnoissani sairaanhoidon- ja huolenpidon osaamisalaan ja valmistuin lähihoitajaksi keväällä 2016.

Lähihoitajaksi valmistuessani tunsin, että haluan jatkaa alan sosiaali- ja terveysalan opintoja heti pidemmälle. Yllätyksekseni pääsin aloittamaan geronomiopinnot Metropolia Ammattikorkeakoulussa heti syksyllä. Nyt kolmen vuoden jälkeen opinnot ovatkin jo loppusuoralla ja marraskuun lopulla olen vihdoin valmis geronomi! Geronomi on ammattinimikkeenä edelleen monille täysin tuntematon, joten omaa ammatinkuvaa on saanut avata useampaan kertaan. Geronomin osaamiseen sisältyy muun muassa gerontologinen osaaminen, monialainen arviointiosaaminen, palvelujärjestelmäosaaminen sekä vanhuspalvelujen johtamis-, kehittämis- ja laadunhallintaosaaminen.

Ammattikorkeakouluopinnot on tänä päivänä helppo sovittaa yhteen työelämän kanssa, sillä useimmat kurssit toteutuvat suurimmilta osin etäopintoina. Opintoja sekä niiden etenemistä pystyy suunnittelemaan ja sovittamaan opiskelijan omaan elämäntilanteeseen sopiviksi. Päätin itse käydä näin viimeisenä geronomiopiskelijakesänä kaksi valinnaista kesäkurssia. Toinen kesäkurssi käsitteli työn, työyhteisön ja oman toiminnan merkityksiä työhyvinvointiin.

Yksi kurssiin liittyvistä oppimisteoista oli tehdä Työterveyslaitoksen verkkosivuilla työn imu -testi. Testin avulla pääsee helposti pohtimaan ja arvioimaan omaa työhyvinvointia sekä siihen vaikuttavia tekijöitä. Sain itse testistä työn imun pistemääräksi 5.22. asteikolla nollasta kuuteen. Työn imu tarkoittaa työssä koettua myönteistä tunne- ja motivaatiotilaa, joka lisää työntekijän innokkuutta sekä työssä jaksamista. Työntekijän motivoituneisuus taas heijastuu suoraan asiakastyössä palvelun laatuun.

Pääset tekemään työn imu -testin Työterveyslaitoksen verkkosivuilla osoitteesta https://www.ttl.fi/tyon-imu-testi/. Testin monivalintakysymyksiin vastattuasi saat tulokset sekä kirjallisen palautteen työn imun kokemuksistasi.

Mukavaa syksyä kaikille! <3

Pipsa

Juttelin elokuun alussa hoitajan kanssa, joka työskentelee toisaalla kotihoidossa. Hän pahoitteli asiakkaalle, ettei ehdi tehdä mitään ylimääräistä, koska kotikäynnille oli annettu aikaa 10 minuuttia. Hän pahoitteli tätä myös minulle, kun joutui kiirehtimään asiakkaalta seuraavaan paikkaan. Sanoin, ettei se ole hänen vikansa.

Tunsin surua. Sympatiani menee paitsi asiakkaalle, joka tilanteessa jäi vaille ansaitsemaansa kiireetöntä hoitoa, niin erityisesti kollegalleni, joka yritti tilanteessa tehdä voitavansa, mutta lähti pahoilla mielin pois jatkamaan kiireistä työpäiväänsä seuraavaan kohteeseen.

Kun noin viikko sen jälkeen – niinkuin melkein joka perjantai viimeiset pari vuotta – paransimme maailmaa 97-vuotiaan asiakkaamme kanssa ja rauhassa hörpimme teetä, kun kaikki terveydenhoidolliset jutut ja kotityöt oli tehty, tunsin syvää kiitollisuutta. 💗 Tiedän tästä asiakkaasta aika paljon, koska olemme viettäneet yhdessä äkkiä laskettuna parisataa tuntia. Ollaan jaettu iloja, suruja, haaveita ja turhautumisia. Ilmeestä ovella tunnistan, millä mielellä asiakas on tänään. Usein erittäin hyvällä ja uskonkin, että elämänilo on yksi syy pitkään ikään.

Tunnen hänen omaisensa ja tiedän, mistä kaikki tavarat löytyvät. Osaan havaita, jos hän vaikuttaa jotenkin tavanomaisesta poikkeavalta. Muistan, mitkä olivat hänen vanhempiensa nimet ja minä vuonna hänen puolisonsa kuoli. Hän kysyy aina lasteni kuulumiset. Tämä kaikki ei olisi mahdollista, jos juoksisin hänen luonaan vartin kerrallaan. Se, että tullaan oikeasti tutuiksi toisen ihmisen kanssa, vaatii paitsi rauhallisuutta ja aikaa, myös syvää luottamusta. Luottamus syntyy ajan kanssa, pienin askelin.

Noin puolet meidän asiakkaistamme on muistisairaita. Erityisesti heidän kanssaan on ensiarvoisen tärkeää, että kohtaamiselle on aikaa ja että hoitajien kasvot ovat tutut.

Meiltä on joskus pyydetty vartin kotikäyntejä. Olen kieltäytynyt niistä siksi, että koen, ettei se ole asiakkaan eikä työntekijän etu. Haluamme tehdä työmme hyvin, kiireettömästi ja oikeasti asiakas kohdaten. Haluamme myös varmistaa sen, että meillä on aikaa hoitaa työmme myös silloin, kun jotain yllättävää tulee eteen. Voin sanoa, että kun asiakkaiden keski-ikä on 70-90 vuotta, yllätyksiä tulee joka viikko. Asiakkaamme myös tietävät, että meille voi soittaa aina, kun on jokin hätä. Yritämme olla avuksi tavalla tai toisella.

Useimmiten meiltä toivotut kotikäynnit ovat 1-2 tuntia, joskus meitä pyydetään koko päiväksi esimerkiksi omaishoitajaa sijaistamaan. Useimmat omaiset toivovat läheiselleen nimenomaan kiireettömiä kohtaamisia tuttujen ja turvallisten hoitajien kanssa. Paitsi että hoidamme terveydenhoidollisia asioita ja autamme kotitöissä sekä hoivaa vaativissa asioissa, meillä on paljon asiakkaita, joille on tärkeää erityisesti keskustelu, läsnäolo ja kuunteleminen. Saatamme olla ainoita, joita vanhuksen luona koko viikolla käy. Jos meillä olisi vain vartti aikaa näille käynneille, se olisi sydäntäsärkevää.

Vaikkei yrittäjyys aina helppoa ole, niin olen hyvin kiitollinen siitä, että saan määritellä rajat sekä omalle että työntekijöideni jaksamiselle, ja myös sille, mikä on mielestämme asiakkaan etu. Useimmiten palautekyselyissä eniten kiitosta saa ”se, että on aikaa”. 💗 Kiireettömyys myös minimoi virheet. On aikaa paneutua asioihin ja tarkistaa.

Ja hoitaja jaksaa ihan varmasti antaa itsestään enemmän asiakastyöhön silloin, kun kokee työyhteisössään olevansa arvostettu.

Pidetään huolta omasta ja toistemme jaksamisesta. Ihanaa alkusyksyä!

Taija

Alkukesä on asiakkaiden kanssa aina yhtä ihanaa aikaa. Jo toukokuulta auringonsäteet saavat ihmisen hyvälle mielelle ja sellaisetkin asiakkaat, joita on yleensä vaikeampi houkutella ulkoilemaan, ovat innokkaina lähdössä tutkimaan luonnon heräämistä uuteen eloon ja haistelemaan kevään ja kesän tuoksuja. Ilmassa on taas uuden odotusta, ja lämpö ja aurinko hellivät mieltä ja kehoa.

Tämän kevään ja kesän aikana olemme ehtineet jo vaikka mitä! Kesäkuu on tarjoillut meille monia muistorikkaita ja mukavia virkistyshetkiä asiakkaidemme kanssa. 😍 On retkeilty mm Atsalea-puistossa, puutarhoilla ja käyty verestämässä nuoruusiän muistoja muuttuneessa Hyvinkään keskustassa. Yksi asiakas oli hämmentynyt, että elokuvia näytetään nykyään Sveitsissäkin, hänen aikanaan oli vielä toiminnassa Siltakadun elokuvateatteri. 😊 Retkeily metsissä ja luonnon helmassa on asiakkaille mieluista, samoin kuin piipahdukset puutarhoilla. Seuraavaksi suunnitelmissa on päästä maistelemaan maukkaita mansikoita Wennborgin tilalle ja hakea matkaevääksi itsetehtyä toffeeta Knehtilästä. Meitä on pyydetty myös mökkipäiviä viettämään asiakkaiden mökeille.

Olemme hakeneet asiakkaita nauttimaan kesäpäivistä niin kodeista kuin hoivakodeistakin. ”Kyllähän musta on aika kivaa sun kanssa vähän humpsutella välillä”, tuumasi eräs 9-kymppinen asiakas autokyydissä eräänä päivänä. 😊 Hän oli reissun jälkeen soittanut tyttärelleen iloisena ja kertonut kaikesta, mitä olimme ehtineet puuhastella.

Myös koiraystävät Saimi, Vilma ja Vila ovat vierailleet ahkerasti asiakkailla.

Elokuussa toimitiloissamme käynnistyy Seniorikerho, jota odotan innolla. Tarkoitus on kokoontua iloisissa merkeissä mukavan tekemisen äärelle ja saada omanikäistään juttuseuraa. Kaikki asiakkaille järjestämämme tapahtumat pikkujouluista ystävänpäiväjuhliin ja vappukahveihin ovat osoittaneet, että seniorikerhotoiminnalle on tilausta. Liian moni ikäihminen istuu yksin omassa kodissaan. On ihanaa, että pääsemme järjestämään mieltä virkistävää ja yhteisöllistä toimintaa.

Toivotan teille kaikille oikein ihanaa juhannusta ja kesää! <3

Taija